کیفیت غسل جنابت چیست؟


الحمدلله،

«غسل جنابت بر دو صورت است : صورتی که انجام آن کفایت می کند، صورتی که کامل تر است.

صورتی که انجام آن کفایت می کند : مضمضه (آب در دهان انداختن) و استنشاق (آب در بینی انداختن) کند، و بر کل بدنش آب بریزد هرچند که تنها یکبار باشد، و یا آنکه به درون آب عمیقی فرو رود.

و اما صورتی که کامل تر است : ابتدا شرمگاهش و آثار جنابت که بر بدنش مانده بشوید، سپس وضوء کاملی بگیرد، سپس سه بار بر سرش آب بریزد تا جائیکه مطمئن شده آب به پوست سرش رسیده، سپس طرف راست بدنش را بشوید و آنگاه طرف چپش را بشوید».

مصدر : "إعلام المسافرین ببعض آداب وأحکام السفر وما یخص الملاحین الجویین" شیخ محمد بن صالح العثیمین ص 11.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم



تاريخ : دو شنبه 10 / 7 / 1395 | 11:42 PM | نویسنده : یونس |

مسائلی پیرامون غسل کامل



الحمدلله،

غسل کردن زیاد پیچیده نیست، فقط کافیست در قلب نیت غسل داشته باشید سپس آب را به تمامی قسمتهای بدن برسانید. همین مقدار کافیست و اگر اینگونه عمل شود، غسل شما صحیح است و نیاز به چیز دیگری ندارد.

اما اگر بخواهید سنتهای غسل گرفتن را رعایت کنید کافیست بمانند غسل پیامبر صلی الله علیه وسلم عمل نمایید نه بیشتر و نه کمتر:

از عایشه (رضی الله عنها) روایت است : (کان رسول الله صلی الله علیه وسلم إذا اغتسل من الجنابة یبدأ فیغسل یدیه، ثم یفرغ بیمینه علی شماله فیغسل فرجه، ثم یتوضا وضوءه للصلاة ثم یأخذ الماء فیدخل صابعه فی أصول الشعر، حتی إذا رأی أن قد استبرأ حفن علی رأسه ثلاث حفنات،ثم أفاض علی سائر جسده، ثم غسل رجلیه) «پیامبر صلی الله علیه وسلم بهنگام غسل جنابت ابتدا دستهایش را می‌شست، سپس با دست راستش بر طرف چپش آب می‌ریخت و شرمگاهش را می‌شست. آنگاه وضویی همچون وضوی نماز می‌‌گرفت و آب برمی‌داشت و با انگشتانش بین موهایش را خلال می‌کرد تا مطمئن شود که آب به پوست رسیده است سپس سه مشت آب بر سرش می‌ریخت و بدنبال آن بر سایر بدنش آب می‌ریخت سپس پاهایش را می‌شست». متفق علیه.

این حدیث چگونگی یک غسل کامل بر طبق سنت نبوی را شرح می دهد، پس شما نیز می توانید اینگونه عمل نمایید.

اما همانطور که گفته شد، اگر در قلب نیت غسل بیاورید و بعد تمام آب را به بدنتان برسانید، باز غسل شما صحیح است.

و استفاده از آب گرم یا ولرم یا سرد به میل خودتان است و منعی در هیچکدام وجود ندارد.

و نگرانی شما از بهم خوردن ترتیب مهم نیست، قرار نیست که هنگامی طرف راست خود را می شویید، آب به طرف چپ برخورد نکند، اصلا این امر کاملا عادی است و ایرادی ندارد و در شرع چنین شرط نشده که هنگام شستن طرف راست یا چپ نباید طرف دیگر خیس شود!

شما هر گونه که بتوانید آب را به بدنتان برسانید، مجاز هستید و ایرادی ندارد.

در ضمن منی نجس نیست ولی خروج منی همراه با لذت یا احتلام باشد، موجب غسل خواهد بود. لطفا در سایت جستجو نمایید تا سوالات زیادی در این زمینه بیابید.

اما شک در غسل گرفتن چگونه ایجاد می شود؟ آیا جز این نیست که باید آب به تمام بدن برسد؟ پس اگر چنین است و آب را به تمام بدن خود رساندید، دیگر شک معنایی ندارد و اگر وسواس داشتید کافیست همان لحظه یکبار دیگر خود را زیر دوش بگیرید و تمام.

مخلص کلام اینست که شما در غسل گرفتن دو امر واجب را باید رعایت کنید و مابقی واجب نیستند:

1-    در قلب نیت غسل داشته باشد

2-    آب را به تمامی قسمتهای بدن برساند.

 

و اگر می خواهید سنت را هم رعایت کنید بصورت زیر عمل کنید ( هر گونه که توانستید):

1-    ابتدا نیت غسل جنابت را در قلبش میکنید.

2-    آلت تناسلی خود را میشویید.

3-    وضوی کامل را (مانند وضوی هنگام نماز) میگیرید.

4-    شروع به غسل میکنید و ابتدا اطراف راست خود را میشویید و سپس اطراف چپ.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت


برچسب‌ها: غسل

تاريخ : دو شنبه 10 / 7 / 1395 | 11:41 PM | نویسنده : یونس |

طریقه صحیح غسل

الحمدلله،

اگر مقصود شما طریقه صحیح غسل جنابت باشد بدین صورت هست:

1-    ابتدا نیت غسل جنابت را در قلبش میکند

2-    آلت تناسلی خود را میشوید

3-    وضوی کامل را (مانند وضوی هنگام نماز) میگیرد

4-    شروع به غسل میکند و ابتدا اطراف راست خود را میشوید و سپس اطراف چپ.

 

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین.


برچسب‌ها: غسلجنابت

تاريخ : دو شنبه 10 / 7 / 1395 | 11:39 PM | نویسنده : یونس |

چه چیزهایی غسل را واجب می کنند؟


الحمدلله،

موجبات غسل شش مورد هستند، هرگاه یکی از موارد زیر روی دهند، غسل واجب می شود :

اول : خروج منی؛ که از دو حالت خارج نیست :

- یا در حالت بیداری خارج می شود.

- یا در حالت خواب خارج می شود.

اگر در حالت بیداری منی خارج شود؛ بشرطی غسل واجب خواهد شد که خروج منی همراه با لذت و شهوت بیرون رود، اما اگر بدون اینحالت باشد؛ مثلا به دلیل بیماری منی بیرون آید، غسل واجب نیست.

و اگر در حالت خواب خارج شود که به آن احتلام گویند، مطلقا غسل واجب می شود، زیرا در حالت خواب ممکن است احساس لذت نکند، بنابراین بودن شهوت و لذت در حالت خواب شرط نیست، و اگر کسی بیدار شد و آثار منی را دید، غسل بر او واجب است هرچند که چیزی بیاد نداشته باشد، ولی اگر اثر منی دیده نشود غسل واجب نخواهد شد، هرچند خواب هم دیده باشد.

دوم : دخول آلت تناسلی مرد به فرج زن – حداقل به اندازه سر آلت تناسلی فرو رود – در اینحالت حتی اگر انزالی هم روی ندهد، غسل بر زن و مرد واجب خواهد شد، به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : «إِذَا جَلَسَ بَیْنَ شُعَبِهَا الْأَرْبَعِ وَمَسَّ الْخِتَانُ الْخِتَانَ فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ» مسلم (349).

یعنی : « هرگاه کسی بین اعضای چهارگانه همسرش قرار گرفت (کنایه از جماع و همبستری)، و ختنه گاه آنها با هم برخورد کردند ، غسل واجب می شود». در روایت دیگری افزودند : « وإنْ لمْ یُنْزِلْ ».یعنی : «حتی اگر انزال نشود».

سوم : گروهی از علماء گفتند : هرگاه انسان کافر وارد اسلام شود، بر او واجب است غسل کند، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم به بعضی از کسانی که اسلام می آوردند امر به غسل می کردند، ولی بعضی از اهل علم گفتند : غسل کردن برای او مستحب است نه واجب، زیرا از پیامبر صلی الله علیه وسلم نقل نشده که هر شخصی را به آن امر کرده باشد، بنابراین از جمع بین ادله حکم به استحباب غسل کردن برای چنین کسانی می شود.

چهارم : مرگ، یعنی هر مسلماین فوت کند – بجز شهید میدان نبرد – لازمست قبل از دفنش وی را غسل داد.

پنجم : حیض و قاعدگی زنانه، یعنی پس از پاک شدن بر آنها واجب است غسل کنند.

ششم : نفاس، که عبارتست از : خونریزی بعد از زایمان، و مدت خونریزی متفاوت است، بعد از پاک شدن باید غسل کنند، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم به فاطمه بنت أبی حبیش فرمودند : «فَإِذَا أَقْبَلَتْ حَیْضَتُکِ فَدَعِی الصَّلاةَ، وَإِذَا أَدْبَرَتْ فَاغْسِلِی عَنْکِ الدَّمَ ثُمَّ صَلِّی». (بخاری:228).

یعنی: هنگامی که روزهای قاعدگی ات فرا رسید، نماز نخوان. و هنگامی که ایام قاعدگی ات به پایان رسید، غسل کن و نماز بخوان».

نگاه : "الملخص الفقهی" للشیخ صالح الفوزان

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم


برچسب‌ها: وجوب غسلشرایط

تاريخ : دو شنبه 10 / 7 / 1395 | 11:36 PM | نویسنده : یونس |

سه پرده در اطراف جنین در شکم مادر قرار دارد....

 


بسم الله الرحمن الرحیم

 

در بدن مادر ( در اطراف جنين)  سه پرده  وجود دارد با نامهاي پرده هاي سه گانه ي آمينوس،كوريون و آلانتوئيد.....يا با نامهاي  پرده ي شكمي،پرده ي رحمي و پرده ي آلانتوكوريون در اطراف جنين...

.......

خداوند لايزال الهي اين نكته وجود سه پرده در اطراف جنين در شكم مادر  را كه بشر در عصر حاضر كشف كرده  1400 سال قبل بر زبان پيغمبرش محمد مصطفي سلام الله عليها بيان نموده است .

خود بخوانيد و قضاوت كنيد....


سوره زمر آيه 6::

خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَكُم مِّنْ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِن بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ


((او شما نوع بشر را از يكتن آفريد پس از آن جفت او قرار داد و براي شما نوع بشر هشت قسم از چهار پايان ايجاد كرد و شما را در باطن رحم مادران در سه تاريكي با تحولات گوناگون بدين خلقت زيبا آفريد اين خداست پروردگار شما كه سلطان ملك وجود اوست و هيچ خدائي جز او (در عالم) نيست پس از درگاه او بكجا ميرويد.))


برچسب‌ها: جنین

تاريخ : یک شنبه 9 / 7 / 1395 | 5:56 PM | نویسنده : یونس |

مراحل شکل گیری ما انسانها از زبان قرآن کریم

 

 

 

قرآن كريم،با روشي معجزه از نظر ايجاد و دلالت، به مراحل شكل گيری جنين از آغاز نطفه تا تولد اشاره فرموده است. به آيات زير غور كنيد:

 

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ  ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ  ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آَخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ[ سورة المؤمنون: 12 - 14 ]

 

ما انسان را از عصاره ای از گل آفريده ايم . سپس او را به صورت نطفه ای در آورده ودر قرار گاه استوار جای ميدهيم. سپس نطفه را به صورت لخته خونی،واين لخته خون را به شکل قطعه گوشت جويده ای،واين تکه گوشت جويده را بسان استخوان ضعيفی در مياآوريم،وبعد بر استخوان گوشت می پوشانيم،واز آن پس او را آفرينش تازه ای بخشيده وپديده ديگری خواهيم کرد،والا مقام ومبارک خداوند است که بهترين اندازه گيرندگان وسازندگان است.

 

 


برچسب‌ها: انسانجنین

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 9 / 7 / 1395 | 5:44 PM | نویسنده : یونس |

چرا به نامحرم نگاه نکنیم؟

 

نگه داشتِ چشم

آن گاه كه مرد به زني نگاه مي كند، و دوباره مي نگرد، اين نگاه دوم بيشتر از هر چيزبه كشيدن ماشه ي اسلحه اي مي ماند.

 


برچسب‌ها: نگاههوس

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 9 / 7 / 1395 | 5:25 PM | نویسنده : یونس |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب مغانشابو
  • وب موج سوار
  • وب آموزش ریاضی
  • وب بای شاپ